Is er binnen je bedrijf regelmatig of zelfs doorlopend vraag aan nieuwe werknemers? Blijven vacatures door onduidelijke wervingsprocedures lang onvervuld? Is er sprake van een mismatch tussen je pas aangenomen medewerker en het bedrijf, waardoor een vacature voortdurend weer open staat? Dan is het hoog tijd voor strategisch recruitment


Bedrijfscultuur

Wist je dat 95% van de werkzoekenden de keuze voor een werkgever bepaalt op basis van de bedrijfscultuur? Het beeld dat een kandidaat heeft van een werkgever begint al tijdens het sollicitatieproces. 

Om zeker te weten dat een nieuwe medewerker past binnen je bedrijf, is het belangrijk dat het gehele werving- en selectieproces professioneel is ingericht. De sollicitatieprocedure moet meteen een goed beeld geven van de cultuur binnen het bedrijf. Strategisch recruitment biedt daarvoor de handvatten. 


Wat is strategisch recruitment?

Wil je als organisatie succesvol zijn? Dan zijn medewerkers die bijdragen aan het gewenste bedrijfsresultaat cruciaal. Met strategisch recruitment koppel je de personele capaciteitsvraag aan je organisatiestrategie.

Strategisch recruitment betekent dat je volledig uitwerkt welke competenties en profielen bijdragen aan de doelstellingen van je bedrijf. Aanvullend hierop schets je een beeld van de verwachte kosten voor het wervingsproces. Ook definieer je KPI’s om het succes van de selectie te kunnen meten.

Het doel van strategisch recruitment is zo het mogelijk maken van een duurzame match tussen werkgever en werkzoekende. Een heldere recruitment strategie is de investering dubbel en dwars waard, wij vertellen je waarom.


Waarom een recruitment strategie opstellen? 

Er zijn meerdere redenen voor het opstellen van een goede recruitment strategie. De belangrijkste zijn geld en tijd besparen; tijd die je natuurlijk het liefst besteedt aan je corebusiness. 

Door de (her)inrichting van de recruitmentafdeling en het recruitmentproces, valt er in bijna iedere organisatie geld te besparen. Denk maar eens aan alle kosten die nu misschien worden uitgegeven aan externe inhuur en het inzetten van wervings- en selectiebureaus. Misschien moeten vacatures regelmatig opnieuw worden uitgezet vanwege een verkeerde match. 

De kosten van inhuur, werving en selectie liggen vaak schrikbarend hoog. Een recruitment strategie maakt vooraf de kosten inzichtelijk, waardoor je nooit meer voor financiële verrassingen komt te staan. 

Naast geld, kost werving en selectie ook veel tijd. Tijd die je veel liever zou besteden aan datgene waar je bedrijf om draait. Bij het opstellen van een recruitment strategie denk je na over wat voor profiel je waar en wanneer zoekt. Daardoor houd je tijd en focus over voor je corebusiness en investeer je direct in duurzame matches. 

Dankzij de heldere doelstellingen van strategisch recruitment, verklein je de kans dat een medewerker binnen een jaar weer vertrekt vanwege verkeerde verwachtingen. Dat is niet alleen zonde van je geld, maar ook van alle tijd die je hebt geïnvesteerd in de nieuwe werknemer. 


De voordelen van een goed recruitmentproces

We zetten de voordelen van een goed recruitmentproces overzichtelijk op een rij: 
  • Geld besparen dankzij lagere recruitmentkosten
  • Kortere doorlooptijd van werving- en selectieprocedure
  • Duurzame match realiseren 
  • Meer tijd en focus voor je corebusiness 

Starten met strategisch recruitment

Wil je aan de slag met een recruitment strategie, maar weet je niet waar je moet beginnen? 2Partners is expert in strategisch recruitment, advies en training. Wij helpen je graag op weg naar meer tijd, focus en geld voor je bedrijf. 

Het startpunt van strategisch recruitment is een analyse maken van de huidige en gewenste situatie. Daarvoor kijkt 2Partners allereerst naar de balans binnen het team. We stellen vragen als: uit welke profielen bestaat je team? Welke competenties ontbreken in het team? Kunnen medewerkers intern van positie wisselen voor een betere match? 

Aan de basis van een goede recruitment strategie ligt tevens een analyse van het huidige recruitmentproces, de organisatiestructuur, de bedrijfscultuur, de korte- en langetermijndoelen, de strategie en budgetten. 

Op basis van deze informatie schrijft 2Partners een concreet advies over de beste aanpak voor strategisch recruitment binnen je bedrijf. We kijken daarbij zowel naar de korte als lange termijn. Zo lossen we iedere hulpvraag voor je organisatie op.  


Samen aan de slag met recruitment strategie, neem contact op!


2Partners gaat voor succes. Op geheel eigen wijze brengen we de juiste mensen en werk bij elkaar. We bouwen aan een duurzame manier van werven, waardoor medewerkers perfect binnen je bedrijf passen. Plan een afspraak, dan gaan we met veel plezier samen aan de slag. 

Nieuw: Online training

Succesvol Werven

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2partners | Succesvol werven draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders