Candidate experience: word onweerstaanbaar voor sollicitanten - Viacamu | Recruitment Strategie op Maat

2Partners wordt voortgezet door Viacamu

Blog

Candidate experience: word onweerstaanbaar voor sollicitanten

Candidate experience: word onweerstaanbaar voor sollicitanten

Op een krappe arbeidsmarkt voelt het soms alsof sollicitanten de touwtjes in handen hebben. Maar gelukkig heb je als werkgever verschillende troeven waarmee je potentiële werknemers kunt overtuigen om voor jouw organisatie te kiezen. Denk aan je employer brand, de employer value proposition en de candidate experience. In dit artikel vertellen we je meer over deze sollicitatiebeleving van potentiële werknemers.

Wat is de candidate experience?

De candidate experience, ook wel de kandidatenervaring of sollicitatiebeleving, verwijst naar de gevoelens van een sollicitant over het volledige recruitmentproces van een bedrijf.

Dat begint dus al bij de oriëntatie van de kandidaat op je website. Zo telt de kwaliteit van de informatie op de website, maar speelt ook het gemak waarmee de kandidaat kan solliciteren mee.

Ook de interactie tussen de recruiter of hiring manager en de sollicitant is van belang. Het is dus heel belangrijk om je bewust te zijn van deze candidate experience in de omgang met kandidaten. Van het benaderen van een sollicitant tot het feedback geven na afloop van een gesprek.

Kandidatenreis in 4 stappen

We kunnen de kandidatenreis opdelen in vier stappen:

  1. Online en offline contactmomenten met de organisatie.
  2. Informatie inwinnen en solliciteren.
  3. Communicatie rondom de sollicitatieprocedure, zoals een ontvangstbevestiging en feedback ontvangen.
  4. Het ontvangen van een aanbod en onboarding als nieuwe medewerker.

Waarom is candidate experience zo belangrijk?

Goede, nieuwe collega’s vinden is tegenwoordig één van de grootste uitdagingen voor werkgevers. Daarom wil je kandidaten op de arbeidsmarkt zo goed mogelijk faciliteren tijdens het recruitmentproces. Een positieve kandidaatbeleving, zowel inhoudelijk als tijdens het gehele sollicitatieproces, verkleint het risico op afhakende sollicitanten.

Uit een onderzoek van Careerbuilder blijkt dat ruim 65% van de kandidaten denkt dat de candidate experience een adequate weergave is van de manier waarop het bedrijf met haar personeel omgaat.

Recruiters die de telefoon niet opnemen, nietszeggende standaardafwijzingen, vacatures die ineens worden ingetrokken: wie herkent het niet? Maar het gevolg is dat sollicitanten afhaken en negatieve reviews achterlaten op websites als Glassdoor.

Zo verbeter je de candidate experience

Een goede candidate experience overtreft de verwachtingen van de kandidaat tijdens het sollicitatieproces. Met de volgende praktische tips verbeter je de kandidatenreis:

  • Verspil geen tijd van de kandidaat.
  • Geef vooraf al heldere informatie over de sollicitatieprocedure.
  • Maak solliciteren eenvoudig.
  • Reageer snel en adequaat. Sta open voor vragen van sollicitanten.
  • Zorg voor een efficiënt, goed recruitmentproces.

Wil je zeker weten dat de sollicitatiebeleving goed is? Stap dan eens in de schoenen van een sollicitant en doorloop de candidate experience zelf. Neem je website, sociale media uitingen, vacatureteksten en alle communicatie rondom de sollicitatie onder de loep. Stel jezelf vragen als:

  • Zet deze informatie aan tot actie?
  • Kan ik een recruiter bellen voor meer informatie?
  • Welke gegevens kan ik vinden?
  • Hoe ontvangen we een sollicitant in ons gebouw?

Aan de slag met de kandidatenreis

Direct aan de slag met sollicitatiebeleving? Wij adviseren graag over de beste candidate experience voor jouw organisatie. Neem contact op via de website of bel ons! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Viacamu | Recruitment Strategie op Maat draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders